Diastáza po pôrode – príznaky a ako ju napraviť

BLOGPOPIS1080x430nasirku2 (16)

Diastáza priamych brušných svalov je patologický stav, a označuje rozostup brušných svalov v mieste väzivového spojenia linea alba. Príčinami vzniku tohto stavu môžu byť štrukturálne a funkčné poruchy brušných svalov, keď nedochádza k ich spoločnej aktivite. Tehotenstvo, pôrod, nadváha a nesprávny pohybový stereotyp môžu pôsobiť svalovú dysbalanciu a následne diastázu brušných svalov.

Tento stav je známi predovšetkým tehotným ženám, hlavne po pôrode. Tehotenstvo a následný pôrod predstavujú veľkú fyzickú, ale aj hormonálnu záťaž pre telo každej matky. Kým tento stav je prírodzený na konci tehotenstva a po pôrode a väčšinou sa spontánne vylieči, u niektorých ženách je potrebná zdravotnícka pomoc.  

Je ale dôležité si pripomenúť, že diastáza brušných svalov sa môže vyskytnúť aj u mužov a u detí.

Najčastejšími dôvodmi sú:

  • brušné operácie
  • nadváha
  • nekompenzovaná športová aktivita
  • detská mozgová obrna

Čo je to brušná diastáza?

Telo ženy sa počas tehotenstva prispôsobuje rastúcemu dieťaťu v maternici. Svaly sa v tomto prípade rozťahujú, aby vytvorili priestor pre bábätko. Tento stav je úplne prirodzený. Štúdie ukazujú, že až u 60 % žien sa objavuje diastáza po pôrode.

Medzi rizikové faktory patria:

  • veľká pôrodná hmotnosť bábätka
  • viacpočetné tehotenstvo
  • nesprávna pohybová aktivita pred a počas tehotenstva
  • vyšší vek rodičky

Brušná diastáza - aké sú príznaky?

Mnoho žien o vlastnej diastáze dlho ani nevie a zistí tento problém až neskôr, v súvislosti s negatívnymi dopadmi na pohybový aparát. Najčastejším príznakom sú bolesti dolného chrbta. Diastáza nie je bolestivá, môže však mať vedľajšie účinky, ako napríklad bolesť chrbta a krížov, bedier, neskoršie bolesti krku, šije a kolien, celkové zle držanie tela. V niektorých prípadoch zanedbanie brušnej diastázy môže viesť aj k inkontinencii moču. 

Príznakom, podľa ktorého môžete podozrievať brušnú diastázu, je práve medzera/rozostup v oblasti brucha, čo si môžete sami doma otestovať: ľahnite si na chrbát s pokrčenými nohami a ľahko si zdvihnite hlavu. 

Rozostup priamych brušných svalov môže byť viditeľný na pohľad, prípadne si ho viete nahmatať v ležiacej polohe. Ak si nie ste istá, či máte diastázu, navštívte fyzioterapeuta.

Buďte pri cvičení opatrná

Napriek tomu, že diastáza nemusí byť bolestivá, dbajte na opatrnosť. Vyhnite sa počas terapie diastázy namáhavým cvikom, pri ktorých dochádza k nadmernému vydúvaniu brušných svalov – plankovanie, kľuky, ale aj cvicenie s ťažkými váhami. Pri snahe o návrat svalov do
pôvodného stavu sa vyhýbajte prenášaniu ťažkých predmetov. Pre nastavenie správneho a individuálneho cvičebného plánu sa odporúča konzultovať s fyzioterapeutom.
 
diastáza

Ako sa zbaviť diastázy?

Niektoré ženy sa s negatívnymi dopadmi diastázy po pôrode nestretnú a ich brušné svalstvo sa upraví samoNajlepšie urobíte, ak vyhľadáte fyzioterapeuta, s ktorým sa poradíte. Vo všeobecnosti cvičenia vyžadujú vytrvalosť a dlhšiu spoluprácu s odborníkom.

Prevencia

Ako to platí pre väčšinu ochorení, najdôležitejšia je vždy prevencia. Pravidelná fyzická aktivita aj pred plánovaním tehotenstva je najefektívnejšou prevenciou vzniku brušnej diastázy. Nezabúdajte precvičovať okrem brušných svalov aj panvové dno a komplexne hlboký stabilizačný systém. Naopak, vyhnite sa nadmernému namáhaniu chrbta cvičením a cvikom, ktoré spôsobujú vydúvanie brušných svalov.
 
Objavte niektoré obľúbené produkty na spevnenie svalstva:
 
 

 

Viac o cvičení počas tehotenstva. 
Zaujíma vás téma ženskej hormonálnej rovnováhy? Pozrite si našu zbierku produktov. 

Autorka: Bc. Emese Olšová dipl.f. fyzioterapeutka