Spoznajte čo je pilates a účinky pravidelného cvičenia

pilates ponozky toesox

S pilatesom je to podobné ako pri joge. Ten, kto sa zamiluje do jeho pravidelného cvičenia, už nedá naň nikdy dopustiť a toto cvičenie sa stane preňho pravidelnou (milovanou) súčasťou života. Prečo toľko ľudí obľubuje pilates? Pretože pilates nedáva jediný dôvod na to, aby obľúbený byť nemal. A veru zamilovať si ho má šancu každý, pretože je vhodný pre všetkých bez akejkoľvek limitácie (veku, pohlavia, fyzickej náročnosti).

Možno Vám teraz v mysli pristálo pár otáznikov, ako napríklad:

  •   AKO pilates vznikol?
  •   AKÝ pohyb si pod pojmom „pilates“ možno predstaviť?
  •   AKÉ benefity mi pilates môže ponúknuť?

Poďme teda spoločne objavovať kúzlo pilatesu krok za krokom a začnime pekne od začiatku 20.storočia rovno v roku 1926, kedy nemecký (pôvodne cirkusový umelec, boxer a inštruktor sebaobrany) emigrant Joseph Pilates v New Yorku otvoril spoločne so svojou manželkou pohybové štúdio. Joseph a jeho manželka Clara sa v štúdiu venovali novej metóde, ktorá najskôr dostala názov „Contrology“ - až neskôr sa stala známou podľa jeho vlastného priezviska Pilates

Techniku si okamžite obľúbili nie len známi americkí tanečníci, ktorí považovali pilates za najlepší spôsob zotavenia sa zo zranení a prevencie proti ich opätovnémuopakovanému vzniku. Pilates predstavoval systém cvičení zameraných na posilnenie ľudskej mysle a tela. Joseph už od začiatku veril, že duševné a fyzické zdravie spolu súvisia. A mal veru veľkú pravdu. Joseph zakladal svoju metódu na troch princípoch:

  •   dych
  •   zdravie celého tela
  •   prepojenie celého tela s mysľou a dušou

„Hlavne sa nauč, ako správne dýchať.“ - Joseph Pilates

Do Európy sa cvičenie dostalo v roku 1970 vďaka Alanovi Herdmanovi, kedy bol Herdman požiadaný britskou London School of Contemporary Dance o návštevu New Yorku a preskúmanie metód Josepha Pilatesa. Po svojom návrate z Ameriky založil Herdman v Anglicku prvé britské štúdio pilatesu na londýnskom námestí The Place. 

Súčasný systému pilatesu zahŕňa „moderný“ program aj „klasický / tradičný“ program. Moderný pilates je čiastočne odvodený od výučby niektorých študentov prvej generácie, zatiaľ čo technika Classical Pilates si kladie za cieľ uchovať pôvodné dielo tak, ako ho učil Joseph Pilates. Dnes sa vyučuje niekoľko verzií pilates a väčšina je založená až na deviatich princípoch: 

1) dýchanie 

2) koncentrácia

3) ovládanie

4) centrovanie

5) kontrola

6) plynulosť

7) presnosť

8) výdrž

9) relaxácia

Moderná joga, podobne ako pilates, je disciplínou mysle a tela, aj keď hodiny jogy sa skôr zameriavajú na duchovné aspekty. Niektoré asány sú si v týchto dvoch disciplínach však dosť podobné. Obe disciplíny rozvíjajú silu, flexibilitu a kondíciu. Cvičenie pilates však zdôrazňuje základnú silu, zatiaľ čo joga zdôrazňuje skôr celkovú flexibilitu.

„Zmena sa uskutočňuje prostredníctvom pohybu a pohyb lieči.“ – Joseph Pilates

Cvičenie pilatesu zvyčajne trvá približne 45 minút a pozostáva zo série za sebou idúcich cvikov, ktoré môžu vyzerať na prvý pohľad jednoducho, ale vyžadujú veľkú presnosť a kontrolu správneho prevedenia techniky.

pilates pomocky cvicenie

Ak je pilates cvičený dôsledne, zlepšuje flexibilitu, buduje silu, rozvíja kontrolu a vytrvalosť v celom tele. Kladie dôraz na zosúladenie, dýchanie, rozvoj silného jadra a zlepšenie koordinácie a rovnováhy. 

Jadro pozostávajúce zo svalov brucha, krížov a bokov sa často nazýva „sila“ a považuje sa za kľúč k stabilite človeka. Cviky pilates majú tendenciu zameriavať sa práve jadro, hoci cviky pracujú aj v iných oblastiach vášho tela a pilates tak spevňuje telo ako celok. Systém pilates je vhodný skutočne pre každého, umožňuje modifikovať rôzne cviky podľa náročnosti od začiatočníkov po pokročilých, pričom intenzitu je možné časom zvýšiť, keď sa telo postupne cvičeniu prispôsobí. Vďaka tisíckam možných cvičení a úprav je možné tréningy pilatesu prispôsobiť individuálnym potrebám.

Pilates poskytuje plnohodnotný relax tela, ale aj nášho psychického zdravia. Uvoľňuje nahromadený stres, zbavuje nás napätia a poskytuje celkovú psychickú úľavu. Ďalším skvelým benefitom pilatesu je jeho schopnosť naučiť nás správne dýchať. Ovládanie nášho dychu sa môže zdať ako úplná banalita, avšak ten, kto sa naučil vyrovnávať sa s nepríjemnými situáciami prostredníctvom kontroly svojho dychu, vie, že umenie dýchania dokáže skutočné zázraky. 

Pilates môžeme na záver vždy ukončiť príjemnou relaxáciou alebo prípadnou krátkou meditáciou pre maximálne vyťaženie všetkých benefitov pre naše fyzické zdravie a psychickú pohodu.

Krátke zhrnutie o tomto jedinečnom cvičení prospešnom pre naše telo i dušu ukončíme citátom od otca pilatesu, ktorý nám daroval koncept úžasného cvičenia: 

„Každý jeden moment nášho života môže byť začiatkom úžasných vecí.“ – Joseph Pilates 

....Joseph dobre vedel o čom hovorí, veď predsa moment, keď k nemu pristála idea o novej technike cvičenia prepájajúceprepájajúcej telo a dušu, bol moment, keď vzniklo niečo skutočne úžasne. Bol to moment vzniku pilatesu.

 POMOCKY-PILATES-SK