Ako zapojiť systém jogy do bežného života

Veľmi dobre to poznáte, sú dni, keď máme dostatok času na relax a odpočinok, prečítame si pár kapitol obľúbenej knihy, pred raňajkami sa dokonalo prebudíme hodinkou rannej jogy, venujeme si chvíľky prechádzky v prírode... . Avšak, čo ak sú tu aj dni, kedy nás premôže zhon, stres a pocit časovej tiesne spôsobenej veľkým množstvom aktivít a povinností? Naša rutinná meditácia, osobný rozvoj, žiaden zhon, cvičenie jogy...to všetko odrazu akoby zatienila rutina našich často uponáhľaných životov. Jednoducho povedané, sú dni, keď nemáme dostatok času byť sami so sebou tak veľmi, ako by sme si možno želali byť.

To však nemusí automaticky znamenať, že sa všetkých svojich zaužívaných rutín osobného rozvoja musíme vzdať. Joga a meditácia sú nádherným príkladom toho, že niekedy stačí pár momentov venovaných týmto aktivitám a náš deň sa zmení o kúsok k lepšiemu. Kľúč spočíva v tom, naučiť sa ako zapojiť jogu do svojich bežných aktivít každodenného života. Nemyslíte, že možno práve vtedy účinky jogy naše telo a duša uvítajú ešte viac ako počas dní, keď máte čas na odpočinok?

Zhlboka sa nadýchnite a...

Meditacia-pranayama-Erik-dychanie

Foto: Erik Goldschmidt (archív autora), @eqadashi  z @yogahouse.sk

výdych. A opäť hlboký nádych a pomalý výdych (už aj počas čítania týchto riadkov). Uvedomujete si dôležitosť svojho dýchania počas chvíľok jogy na svojej podložke alebo pri pokojnej meditácii? V tom prípade je samozrejmé, že dýchanie považujete za dôležité aj vo svojom bežnom živote. Veď predsa to je na joge tak nádherné, že všetko, čo nás naučí, dokážeme nepretržite využívať v našom živote.

Dýchanie nie je výnimkou. Správnym dýchaním a sústredením sa na svoj dych dokážeme zvládnuť stres, nekomfortné situácie a upokojiť našu rozlietanú myseľ. Intenzívne vnímanie svojho dychu nám napomáha byť naplno sústredený na prežívanie prítomného momentu. Vďaka technikám mindfulness a sústredeniu sa na dych dokážeme náročné a nečakané situácie vnímať priaznivejšie. (Mindfulness sme sa podrobnejšie rozpísali v jednom z našich starších článkov a jeho prečítanie je jednoznačne užitočne investovaných pár minútiek)

Sústreďte sa na to, čo je TU a TERAZ,

meditacia  mindfulness cvicenie

pretože nič iné ako prítomný okamih neexistuje a ani existovať nikdy nebude. Bez ohľadu na náročnosť aktuálnej situácie, charakter aktivity, či prostredie, vždy venujte plnú pozornosť prítomnosti. Cvičenie jogy a meditácia nás od samých začiatkov učia budovať si schopnosť sústredenia sa na prítomný moment a zamerania našej pozornosti na stav úplnej bdelosti nášho vedomia. Nechať naše myšlienky zablúdiť do minulosti alebo preniesť pozornosť na predstavy týkajúce sa budúcnosti je naozaj jednoduché a aj zbytočné páchajúce škodu v našej duši.

Prečo sa trápiť niečím, čo sa nás netýka, ak je tu prítomnosť a my jej môžeme venovať 100% našej pozornosti? Vložme všetko zo seba do každého jedného momentu, bez ohľadu na to, či je krásny, náročný, plodí stres alebo nové nádherné zážitky. Z každej chvíle si vezmeme najviac spomienok, pocitov a skúseností, len ak ju prežijeme celý našim srdcom a dušou. Každý okamih si zaslúžený byť prežitý naplno. A každý človek, s ktorým prítomný moment zdieľame si zaslúži maximum našej pozornosti.

Poznáte sústredenie sa na jedlo?

mindfull jedenie

Autor fotky: Ella Olsson na Pexels

Mindfulness sa dá perfektne zaradiť aj v rámci nášho stravovania sa. Častokrát sme už pár desiatok minút po zjedení našej porcie jedla opäť hladní. Nemusí to byť dôsledok malého obedu ani nedostatočného množstva živín, ktoré nás zasýtia majú zasýtiť. Hlad môže byť výsledkom našej nepozornosti počas jedenia.

Vybavovanie telefonátov, na ktoré sme doobeda nemali čas, čítanie emailov, odpisovanie na správy, sledovanie televízie počas jedla? V jednej ruke vidlička a v druhej mobilný telefón-klasický obraz väčšiny z nás (pokojne sa sami pred sebou priznajte, ak sme trafili klinec po hlavičke). Veľký chyba. Sústrediť sa výhradne na jedlo sa môže zdať úplne nezmyselné a nelogické, ale veľmi rýchlo zmení názor každý, kto tento trik vyskúšať. Food focus mení stravovacie návyky k lepšiemu.

Pár minút na joga cviky sa dá nájsť každý deň

joga cvik trikonasana

a vôbec to nemusí byť celá hodinová yoga session. Stačí 15 minút rannej jogy na privítanie nového dňa alebo pár minútový strečing celého tela po celodennom vybavovaní povinností pri počítači. Joga na dobrú noc? Joga pred spaním je absolútne game changer kvality nášho spánku. Pár minút si dokážeme nájsť každý deň. Viete ako sa hovorí, nie je to o nedostatku času, ale o prioritách. A našou prioritou by sme mali byť my a to, že sa cítime dobre za každých okolností.

JOGA AKADEMIA SK