5 najlepších aplikácií pre techniky mindfulness

 Ako chápať pojmu „mindfulness“ ?

 Nemožno s nami nesúhlasiť, ak napíšeme, že stres je v dnešnej dobe čoraz prítomnejším spoločníkom, ktorý nás sprevádza denne našim životom. Pravidelným aplikovaním mindfulness sa úplne zmení náš prístup ku stresovým a menej príjemným situáciám, do ktorých sa chtiac-nechtiac dostávame každý deň. Sú chvíle, keď máme pocit, že sme kvôli stresu na dne, ale vďaka zaraďovania mindfulness do našej rutiny nás nemusia stresové momenty úplne pohltiť a my sa môžeme tak postaviť nad ne!

 Zdá sa to ako úplná veda, ale všetko, čo je v konečnom dôsledku pre súlad našej psychiky a tela prirodzené, si nájde cestu k nášmu pochopeniu, ktoré sa ukáže ako úplne jednoduché. Presne v tom spočíva krása všetkého pozitívneho pre našu dušu, v dokonalej a prirodzenej jednoduchosti. Ak sa niekto zmieni o „mindfulness“ a neviete si dať rady, v čom spočíva kúzlo tohto slovíčka, tak si teraz spoločne vysvetlíme o ňom niečo viac. 

 Mindfulness možno chápať ako psychologický proces všímavosti, bdelosti, inak povedané aj ako proces úplnej pozornosti alebo uvedomovania si súčasného okamihu. Jeho pôvod sa odvodzuje od významného prvku budhistických tradícií- sati a zakladá sa predovšetkým na technikách meditácie Zen, Vipassana a Tibetan. Využívaniu mindfulness sa naplno od 70.rokov minulého storočia venuje klinická psychológia a to predovšetkým pri výskyte depresie, úzkosti a stresu. Rôzne výskumy poukazujú na pozitívne prepojenie psychického zdravia a všímavosti, čo je jeden z dôvodov, ktorý by nás mal prinútiť zamyslieť sa nad zaradením mindfulness do našej každodennej rutiny.

 mindfulness

 Občas nereagujeme na vzniknutú situáciu ako takú, ale na svoje myšlienky a predstavy, ktoré sa mnohokrát javia stokrát katastrofickejšie, ako daný moment. Hovorí sa, že nie sme to, čo si myslíme, ale to, čo robíme. Presne také sú i stresové situácie, sú stresové, pretože si ich také urobíme v hlave a reagujeme na ne, ako na stresové. Čo ak by sme sa však naučili venovať im plnú pozornosť a nevytvárať z nich obraz našich stresových predstáv? Bdelá pozornosť nás naučí znižovať mieru nami pociťovaného stresu a pomôže nám k ceste za intenzívnejším uvedomovaním si vlastných myšlienok a emócií prežívaných v prítomnom okamihu. Vedeli ste, že mindfulness napomáha v našom mozgu upokojovať stresové centrá a zároveň buduje tie, ktoré zodpovedajú za dobrú náladu?

 Ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku. Trénovanie mindfulness prostredníctvom meditácie sa počas našich začiatkov môže zdať veľmi náročné, ba priam nemožné, avšak aj malé krôčiky v učení sa bdelosti, sa budú ukazovať ako veľmi nápomocné v situáciách, ktorými nás život prekvapí a práve vďaka mindfulness nás nimi nerozhodí do takej miery. Stokrát počuť a čítať sa však nikdy nevyrovná tomu, keď si niečo vyskúšame sami, preto poďme od teórie ku praxi. 

 Meditácia predstavuje formálny spôsob, ktorým sa možno naučiť praktikovať mindfulness a nám v dnešnej modernej dobe zameranej na rozvoj technológií k tomu napomáhajú rôzne náučné videá, audioknihy, ale i aplikácie. Základom však nie je, si len appku stiahnuť, ale i vyčleniť si pravidelne pár minút svojho času, pre jej používanie a pestovať v sebe pozitívny vzťah k praktizovaniu meditácie a učeniu sa mindfulness.

 

Tu je našich 5 tipov pre aplikácie, vďaka ktorým možno praktikovať mindfulness:

  1. Headspace

 Základom je nájsť si aplikáciu, ktorá nám vyhovuje a je naozaj vysoká pravdepodobnosť, že si Headspace úplne zamilujete. Je dostupná pre majiteľov iPhone, ale i tých, ktorý majú mobilné zariadenia vybavené systémom Andoid. Headspace zasvätí do sveta meditácie i úplného začiatočníka. Síce si vyžaduje znalosť základných pojmov v anglickom jazyku, ale oplatí sa i vďaka jej bezplatnej niekoľkodňovej skúšobné verzii. Ani platené členstvo však nepredstavuje dych-vyrážajúcu sumu a stojí za to, čo aplikácia napomáha človeku pre seba získať. Meditačná aplikácia Headspace navyše ponúka i možnosť nastaviť si denné notifikácie, ktoré nám pripomenú, aby sme nezabudli vyčleniť si chvíľku svojho času pre milovanú meditáciu.

 https://www.youtube.com/user/Getsomeheadspace : Headspace má aj svoj kanál na YouTube, kde sa venuje rôznemu contentu spojenému s meditáciou, ale i podcastu s tématikou spánku, ktorý má trefný názov „Sleepcast“

image2 (2)

  1. Calm

 Ako hlásia písmenká pri vstupe do aplikácie- Find your calm, tak tomu i naozaj je. Calm nás ochotne túži sprevádzať našou každodennou cestou za hľadaním kľudu, lepším spánkom, vyrovnávaním sa so stresom a v konečnom výsledku- za lepším životom. Podobne ako i Headspace, túto aplikáciu môžeme vyskúšať zadarmo a presvedčiť sa o tom, či nám do budúcna stojí za pár eur mesačne.

  1. Aura

 Aplikácia nám vo svojom plnom znení „Aura: Mindfulness & Happiness“ dáva najavo, že sa spoločne s ňou vydáme za objavovaním nášho vedomejšieho a šťastnejšieho „ja“. Nájdeme ju dostupnú v App Store, ale i v Google Play. Opäť ako i kolegovia Head Space a Calm, ponúka bezplatné funkcie, ale i členstvo, za ktoré si v prípade záujmu priplatíme. A v čom je Aura jedinečná? Každý deň nám ponúkne trojminútovú meditáciu, ktorá je vytvorená individuálne podľa preferencií, ktoré na úvod vyplníme, pričom každý deň absolvujeme jedinečnú a novú meditáciu.

  1. ZenFriend

 Ak ste stále svoje „áno“ nedali ani jednej z vyššie spomínaných aplikácií, možno práve ZenFriend sa stane Vaším každodenným meditačným kamarátom. Aplikácia šíri posolstvo dôležitosti dennej meditácie a zmeny nášho života. ZenFriend nám pomôže vybudovať návyky, vďaka ktorým účinne zabojujeme proti stresu, strachu a úzkosti.

  1. Insight Timer

 Našu päťku aplikácií pre praktizovanie meditácie a mindfulness uzatvára aplikácia Insight Timer, ktorá ponúka i možnosť českého jazyka. Aplikácia obsahuje jednoduchý časovač, pričom nemusíme meditovať za prítomnosti hudby. Zaujímavosťou je, že umožňuje náhľad na mapu, prostredníctvom ktorej môžeme vidieť, koľko ľudí aktuálne medituje a môžeme sa zapojiť spoločne s ostatnými i do diskusie.

MEDITACNE_POMOCKY_SK (2)