Seriál o ajurvéde #2: 20 krokov ajurvédskej stravy na ceste k samoliečbe a vitalite

Základ tradičnej ajurvédy

ajurveda strava

K jedným z najznámejších výrokom gréckeho antického lekára Hippokrata patrí: „Nech je jedlo vaším liekom“. Ajurvéda doviedla zmysel spomínaného výroku do dokonalosti. Ako základy domu, aj liečba touto medicínskou vedou je postavená na pevných kameňoch (princípoch), ktorých dodržiavanie vedie k naštartovaniu procesov samoliečby a udržiavania celkovej vitality

Ajurvédska strava je postavená na receptoch z varenej či dusenej zeleniny, ryži a koreninách podľa typu dóše.Vďaka správnej strave dodáme telu energiu, detoxikujeme organizmus, podporíme telo v samoliečbea udržíme naše telo v dobrej kondícii v každom veku.

V ajurvéde rozoznávame 6 základných chutí potravín:

  • sladká (madhura) kombinácie elementu zeme a vody. Potraviny: mlieko, smotana, maslo ghí, celozrnné obilniny ako pšenica a ryža, med, zrelé ovocie, zelenina ako mrkva, cvikla a sladké zemiaky, z korenia napríklad bazalka, sladké drievko a fenikel.

  • slaná (lavana) kombinácie elementu vody a ohňa. Potraviny: morská a kamenná soľ, chaluhy a morské riasy.

  • kyslá (amla) kombinácie elementu zeme a ohňa. Potraviny: jogurt, kyslá smotana, ocot, citrusové ovocie, mango, tamarind, zaváraná zelenina a uhorky, fermentované potraviny, koreniny ako rasca a koriander.

  • ostrá (tikta) kombinácie elementu vzduchu a ohňa. Potraviny: cibuľa, cesnak, zázvor, reďkovka, horčica, z korenín čili, čierne korenie, asafoetida.

  • trpká (kashaya) kombinácie elementu zeme a vzduchu. Potraviny: nezrelý banán, brusnice, granátové jablko, hlúbovitá zelenina (brokolica, karfiol, kapusta, kel), okra, fazuľa, šošovica, petržlen, bazalka a korenia ako šafrán a kurkuma.

  • horká (katu) kombinácie elementu vzduchu a éteru. Potraviny: tmavozelená listová zelenina ako špenát, mangold, kel, púpava, rebarbora, horký melón, z korenín kurkuma a senovka grécka.

Dodržiavanie princípu individuality v ajurvédskej strave

Ajurvéda stavia nad všetky zásady princíp individuality. Ideálne stravovanie je odporúčané na mieru pre každého jednotlivca. Samotná ajurvéda rozlišuje u každého človeka tri základné životné energie (dóše) a ich kombinácie. Podľa tohto náhľadu má v sebe každý človek 3 dóše. Z rozdielu pomeru týchto životných energií vyplývajú rôzne vlastnosti aj potreby.

Spoznajte typy dóše v našom článku: SERIÁL O AJURVÉDE, MATKE MEDICÍNY: 1. ZÁKLADNÉ TYPY V AJURVÉDE 3 DÓŠE

20 krokov ajurvédy na ceste k samoliečbe

Dodržiavanie princípov stravovania ajurvédy so sebou prináša významné zdravotné benefity – nabitie organizmu energiou, očistenie tela od škodlivých látok, predchádzanie chorôb. Ponúkame 20 základných princípov ajurvédy, ktoré vás budú na ceste k týmto benefitom sprevádzať:

  1. jedlo by malo byť vyberané s prihliadnutím na osobnú konštitúciu,
  2. dodržiavanie prestávok medzi jednotlivými jedlami,
  3. určenie obeda ako hlavného jedla, nakoľko je v tom čase najviac aktívne agni (tráviaci oheň),
  4. jesť výlučne pri pociťovaní hladu – neprejedať sa,
  5. venovať konzumácii dostatok času, neponáhľať sa, 
  6. počas konzumácie je potrebné potravu veľa prežúvať,
  7. nepiť tesne pred jedlom ani po ňom (stravovať sa výlučne medzi 7 hodinou rannou a večernou),
  8. pravidelne udržiavať približne rovnakú porciu jedla, aby bol organizmu pripravený potravu dobre stráviť,
  9. vyhýbať sa studeným a ľadovým nápojom, nakoľko tieto oslabujú agni,
  10. vyhýbať sa nevhodnej kombinácii jedál, ktoré vyvolávajú zlé trávenie a tvorbu tzv. ámy (toxínov) – napr. ovocie by sa nemalo kombinovať s inými jedlami, správne je tiež vyhnúť sa kombinácii čerstvej a varenej zeleniny,
  11. obmedzovať konzumáciu polotovarov,
  12. jedlo pred konzumáciou opakovane nepredhrievať,
  13. zamerať sa na správny výber korení, podľa ajurvédy sú uprednostňované napr. (kurkuma, rímska rasca, koriander, kardamon, zázvor),
  14. uprednostnenie konzumácie bylín a potravín, ktoré majú, ktoré majú rovnaké vlastnosti ako prevládajúca dóša u človeka,
  15. vyhýbať sa jedlám, ktoré podporujú nerovnováhu prostredia (nekonzumovať pálivé jedlá v suchých oblastiach a mastné jedlá v močaristých oblastiach),
  16. nekombinovať potraviny s protichodnými vlastnosťami – potravín so zohrievajúcim a ochladzujúcim účinkom,
  17. dodržiavanie správneho poradia – nejesť tesne pred vykonaním malej, veľkej potreby,
  18. konzumované jedlá by nemali byť v rozpore so silou tráviaceho ohňa – ťažšie jedlá by sme mali jesť v čase, keď je náš tráviaci oheň najsilnejší,
  19. uprednostňovanie jedál, na ktoré sme zvyknutí, poprípade vyhýbať sa prudkému prechodu na iné jedlá (napr. jedenie sladkých a studených jedál u človeka, ktorý je zvyknutý na štipľavé a horúce),
  20. prispôsobovať konzumáciu jedál ročným obdobiam – je potrebné vyhnúť sa konzumácii studených a suchých potravín počas zimy a štipľavých a horúcich potravín počas leta.

Upozornenie na záver

Je dôležité podotknúť, že vyššie uvedené princípy sú stále podriadené princípu individuality. Preto je potrebné pozorne sledovať platnosť a účinnosť jednotlivých princípov počas vlastnej ajurvédskej praxe.