Tieto druhy jogy nájdete na Slovensku najčastejšie.

Pripravili sme pre Vás prehľad 10 štýlov jogy, ktoré nájdete na Slovensku najčastejšie

Joga styly

foto: Yoga Design Lab

JOGA sanskrte znamená spojenie, to už hádam vie každý správny jogín. Hovorí o tom, že všetko je so všetkým prepojené, že všetko nás nejakým spôsobom ovplyvňuje a dotýka sa nás. Keď sa nad tým hlbšie zamyslíme, tak celý život je o vyvažovaní, o hľadaní rovnováhy, harmónie, svojho stredu. Každý po tejto harmónii bytostne túžime.

Ak sa vychýlime z rovnováhy, môžeme pre to, aby sa to opäť zmenilo, niečo urobiť. Yoga ponúka konkrétne nástroje, ktorými nie sú len telesné cvičenia alebo pozície, dýchacie techniky, koncentračné, meditačné, relaxačné cvičenia, ale napr. aj očistné postupy na detoxikáciu tela a mysle, takisto výživa a životospráva, ďalej zásady a odporúčania ako sa správať k sebe a k ostatným.

Pozrime sa na to, na čo sa jednotlivé typy jogy viac zameriavajú.

1. Ashtanga joga 

Ashtanga joga má tisícročné korene v ozajstnej tradícii. Nesie v sebe pravú dušu jogy. Do dnešného sveta ju priniesol Sri K. Patabhi Jois, ktorý študoval u svojho učitela T. Krishnamacharyu. Ashtanga Joga sa skladá zo štyroch presne stanovených sérií – postupností zložených zo špecifických pozícií líšiacich sa náročnosťou a efektom na telo aj myseľ – Primary Series, Intermediate Series a Advanced A & B. Guruji učil tento systém jogy v meste Mysore v južnej Indii. Učil ju metódou, ktorú pomenovali podľa názvu tohto mesta – Mysore Style. Kľúčovým prvkom v tejto tradícií je vinyāsa - spojenie pohybu a dychu, ktorá je zároveň formou meditácie v pohybe.

2. Hatha joga

Hatha joga zdôrazňuje význam meditácie v kombinácii s fyzickými pozíciami, dýchaním a meditáciou na zvýšenie povedomia pre dosiahnutie harmónie v zdanlivo dualistických aspektoch mysle a tela.

Charakterizujú ju dlhé výdrže v pozíciách. Ide o jeden zo špecifických tradičných systémov jogy. Neodmysliteľnou súčasťou Hatha jogy sú ásany (pozície tela), pranajáma, čiže ovládanie dychu a meditácia, resp. upokojenie mysle.

Je možné ju nájsť aj pod názvom Rádža joga, čo znamená kráľovská joga. Tento klasický štýl jogy vás naučí ponoriť sa do vlastného vnútra, zažiť stav dokonalého upokojenia a relaxácie. Telo sa pomaly stane pružnejším, zdravším, uvoľnenejším. Po psychickej stránke môžete dosiahnuť stav pokoja, ktorý vám vydrží i mimo jogovej miestnosti. 

3. Hormonálna joga 

Forma terapeutickej jogy, ktorá je zameraná na harmonizáciu činnosti orgánov podieľajúcich sa na tvorbe hormónov (štítna žľaza, hypofýza, vaječníky, žľazy s vnútorným vylučovaním, nadobličky), čím sa zlepšuje funkcia celého tela. Jedná sa o dynamický druh jogy, ktorý prináša rýchle výsledky. Hormonálna
jogová terapia slúži tiež ako holistická a omladzujúca technika. Tento systém sa zameriava na prácu s energiou, posilňuje, oživuje a harmonizuje fyzické aj energetické telo, čím uvádza do rovnováhy aj náš hormonálny systém. Celkovo zvyšuje flexibilitu, vitalitu.

4. Hot joga

Hot joga sa praktikuje vo vyhrievanej miestnosti, a to z viacerých užitočných dôvodov – teplo povzbudzuje potenie pre detoxikáciu, zvýšenie tepovej frekvencie pre náročnejšiu aeróbnu prax, teplo pôsobí preventívne na svalové poranenia, zmierňuje stres a bolesti kĺbov alebo artritickú bolesť. Cvičenie jogy sa uskutočňuje pri teplote 38 až 42 ° C.

Hot joga má tiež jedno obmedzenie - nie je vhodná pre deti, inak ju môžu cvičiť všetky vekové kategórie. Fyzicky náročnejším variantom Hot jogy je Hot power joga.

Zostava cvikov je vždy rovnaká, čím dáva Hot joga cvičencom možnosť postupného zdokonaľovania sa v prevádzaní jednotlivých pozícií.

5. Jin Joga

bolster- pas

foto: Flexity

Prax Jin jogy má svoje základy v starovekej joge a taoizmu a z týchto základov čerpal zakladateľ modernej Jin jogy Paul Grilley. Praktiky Jin jogy zahŕňajú sériu pasívnych póz, ktoré sa zameriavajú hlavne na spodnú časť tela - boky, panvu, vnútorné stehná, zdravý chrbát. Tieto oblasti sú obzvlášť bohaté na spojivové tkanivá. V pozícii sa môže zotrvať až päť minút za účelom uvoľnenia fascie (svalový obal, v ktorom nám sval pracuje, nachádzajúci sa tesne pod pokožkou).

Jin joga je pomalá, kľudná joga, kde sa držia pozície určitý čas, od 1 do 5 min. U začiatočníkov je to 2 až 3 min. Je to typ jogy, pri ktorej sa nepoužíva sila. Pripravuje na meditáciu a učí uvoľniť sa. Okrem fyzickej úrovne, kde pôsobí na šľachy, mäkké fascie, zlepšuje cirkuláciu v kĺboch a našu flexibilitu, pôsobí aj na energetickej úrovni (cez energetické kanály meridiány a energetické centrá).

Jin joga nám prináša flexibilné telo, čistú myseľ a energeticky sme viac v rovnováhe. Keďže každé jedno fyzické ochorenie je len príznak nerovnováhy na energetickej a mentálnej úrovni, je veľmi dôležité odstraňovať a predchádzať ochoreniam nie len na fyzickej úrovni, ale riešiť príčinu aj na úrovni energetickej a mentálnej.

Toto cvičenie by nemalo v žiadnom prípade úplne nahradiť „jangové“ dynamickejšie lekcie, ale malo by prinášať harmóniu a vyváženosť k dynamike takýchto lekcií.

6. Kundalini joga

Podobá sa Tantra joge, ale s tým rozdielom, že jej prvotnou snahou je naučiť sa spôsob prebudenia kundalini energie. K tomuto účelu využíva rôzne techniky na prečistenie energetických kanálov (nádí) kvôli voľnému prúdeniu energie v tele, ásany s dlhými výdržami, dychové techniky so zádržami dychu i mantry.

Hoci takmer všetky druhy jogy hovoria o spojení medzi telom a dušou, o prúdení energie a o očiste na všetkých úrovniach, v kundalini joge sú tieto prvky ešte výraznejšie. Hlavným cieľom kundalini jogy je prebudiť plný potenciál vedomia v jednotlivcovi. Preto je tiež známa pod názvom Joga vedomia.

To sa dosiahne tým, že sa uvoľní a usmerní prúd energie, ktorá preteká energetickými centrami pozdĺž chrbtice. V praxi to znamená, že sa vykonávajú špeciálne cvičenia (krije), dýchacie techniky, meditácie a spievajú sa mantry. Kundalini joga pritom vôbec nemusí byť extra fyzicky náročná. Zvládnu ju teda bez problémov aj začiatočníci alebo menej zdatní ľudia.

7. Office joga

Lekcie jogy v práci nie sú už ničím nezvyčajným a sú určené pre tímy kolegov, ktorí chcú kompenzovať sedavé zamestnanie, stres a napätie z práce alebo jednoducho chcú urobiť niečo pre svoje zdravie. Joga dokáže napomôcť k zvýšeniu efektivity, koncentrácie a motivácie v práci. Rozvíja emočnú inteligenciu, spolupatričnosť a súdržnosť tímu.

Prispieva k starostlivosti o zdravie a pohodu zamestnancov. Veľa ľudí cvičenie zanedbáva z časových dôvodov a presúvanie sa z práce do jogového štúdia im jednoducho zaberie príliš veľa času. Jogou v práci môžu zamestnávatelia svojim zamestnancom ušetriť čas na presuny a vyskúšajú si ju aj tí, ktorí by si inak sami netrúfli.

Priaznivých účinkov jogy na naše zdravie je mnoho, v prvom rade je to však spôsob starostlivosti o seba a preventívneho predchádzania rôznych problémov spojených s prácou za počítačom, dlhými hodinami státia alebo šoférovania.

8. Power joga

Power joga je silová a zároveň dynamická zostava jednotlivých jogových ásan, synchronicky zladená s dychom.  Je to práca s vlastnou váhou, ktorá posilní vonkajšie aj vnútorné svaly, odbúrava svalové napätie, tvaruje postavu, dodáva energiu, zlepšuje kondíciu, flexibilitu i silu.

Je zameraná na dosahovanie harmónie tela a mysle, rozvoj nielen fyzických, ale aj psychických schopností, odbúravanie stresu a napätia. Je vhodnou prevenciou bolestí chrbta častokrát spôsobených nesprávnym držaním tela, zlými pohybovými návykmi alebo jednostranným zaťažením, a pod.

9. Partnerská a acroyoga

Štýl jogy, ktorý sa sústreďuje na cvičenie jogy s partnerom. Toto cvičenie vzniklo spojením jogy, akrobacie a thajských masáží. Keďže ide o štýl, ktorý je spojený s akrobaciou, môže zahŕňať vysoké požiadavky na silu a flexibilitu. Niektoré pozície môžu byť vyrovnávacie pozície, iné môžu zahŕňať  "plynulý prechod" z jednej pozície do druhej, pripomínajúci tanec, „umenie v pohybe“.

Ide o pomerne mladý druh jogy, ktorý v sebe spája klasické jogové učenie s akrobaciou. Je akýmsi spestrením v rámci dlho dobejšej jogovej praxe ako aj novou motiváciou, výzvou. Určená je teda skôr pokročilejším jogínom, ktorí už získali potrebnú zdatnosť a istotu v ásanách. Praktikuje sa buď v pároch, prípadne v trojiciach. Rozvíja spoluprácu, dôveru dvojíc, komunikáciu, všetky prvky sú veľmi dôležité a vzájomne sa dopĺňajú.

V praxi to vyzerá tak, že jeden z cvičiacich je oporou, pilierom (baser) a druhý na jeho nohách, rukách, prípadne iných častiach tela vykonáva klasické jogové pozície (flyer). Tretí účastník zväčša plní funkciu dopomoci (spotter). Fyzicky sa jedná o vcelku náročný druh jogy. Acro joga učí hlbokej koncentrácii, precíznosti v prevádzaní jednotlivých pozícií a v neposlednom rade i dôvere voči svojmu jogovému partnerovi.

Existujú dve školy Acro jogy. Prvá škola je Acro joga Montreal, ktorú založil Jessie Goldberg a Eugene Poku.Spájajú jogu s tancom a s akrobaciou. Druhá škola sa nachádza v Kalifornii. Tu slovo Acro joga spojuje akrobaciu, jogu a spomínané thajské masáže.

10. Vinyasa joga / Flow joga

Tento štýl sa zameriava na pohyby synchronizované s dýchaním. Každá pozícia spája dýchanie s konkrétnymi telesnými pohybmi a vytvára rovnováhu medzi nádychmi a výdychmi. Sekvencie môžu byť veľmi osobité a navrhnuté bez pevnej štruktúry pre každú skupinu.

Vinyasa zdôrazňuje precvičovanie ásan postupne synchronizujúc ich s dychom. Každý pohyb v sekvencii Vinyasa Krama je spojený s nádychom alebo výdychom a každá ásana sa stáva súčasťou pomyselného prúdu pohybov a dýchania „flow“. Jogín sa učí počúvať svoje telo a zavnímať kedy je pripravený na ďalšiu náročnejšiu ásanu. Vinyasa Krama sa sústreďuje skôr na plynulú energiu vesmíru, akoby mala ponúknuť vykonávanie samostatných náročných ásan odpojených od celku. Myseľ, telo a dych sú zjednotené do stavu harmónie. Vinyasa Krama vníma ásany a ich variácie ako prostriedok na otvorenie potenciálu mysle a tela. Za rozvíjanie Vinyasa Kramy sa zaslúžil majster jogy 20. storočia, známy ako otec modernej jogy - Tirumalai Krishnamatcharya. Jeho systém cvičenia je vybudovaný na základoch Pataňdžaliho charakteristiky ásan sthira a sukham – pevnosť a príjemnosť. Jeho prístup na rozdiel od iných (nabádajúce študentov, aby vynaložili tvrdé úsilie) hovorí, že bez pevnosti a príjemnosti nie je možné dosiahnuť ásany.