7 tipov ako si vybrať tú správnu jogamatku

7-tipov-pre-podlozkyautor: Tomáš Sokol |

čiara_zelena

Zlepšite svojho bojovníka I

Gratulujeme, ak ste sa rozhodli zasvätiť svoj vzácny čas cvičeniu jogy. Sme v tom s vami. Vašim najväčším partnerom pri cvičení bude vaša vlastná jogamatka. Výberu podložky sa oplatí venovať čas aj energiu, vrátia sa vám neskôr v podobe trvácnej a kvalitnej podložky a spokojnosti z cvičenia. Dnes ich na trhu existuje obrovské množstvo, preto nie je na škodu vyznať sa vo vlastnostiach a vedieť čo je treba hľadať.

 

Jogamatky existujú v množstve tvarov a môžu byť vyrobené z rôznych materiálov. Tie hlavné si popíšeme. Pri správnom výbere je treba vziať do úvahy viacero faktorov. Všetky z nich sme zoradili v poradí ako odporúčame pristupovať k výberu podložky.

 

1. Typ postavy

Výber jogamatky záleží do istej miery od typu postavy, pretože ovplyvňuje samotné cvičenie. Pre štíhlejšie postavy bude vhodnejšia mäkkšia podložka, keďže nemáte dostatok „prirodzenej mäkkosti“ :). Silnejším postavám môže stačiť tenšia hrúbka podložky medzi 4 a 3 mm. Bez ohľadu na postavu, zvážte čo znesú vaše kĺby. Ak cítite prílišné nepohodlie a „otlačené“ kĺby počas cvičenia, zožeňte si radšej hrubšiu podložku a po čase skúste prejsť na tenšiu. Nakoniec zohľadnite vašu výšku. Štandardné jogamatky sa vyrábajú na výšku cca 180 cm, takže ak ste skôr „basketbalový“ typ, poobzerajte sa po „long“ verziách ako napríklad Manduka Black Mat PRO long.

2. TYP JOGY

Súčasne s typom postavy plánujte výber podložky podľa druhu jogy, na ktorú chodievate pravidelne. Vo väčšine joga centier na Slovensku nájdete „erárne“ jogamatky. Odporúčame vyskúšať si viac druhov, ak sú k dispozícii a porovnať si kvalitu cvičenia. Ak máte možnosť, vyskúšajte si rôzne druhy jogy, aby ste vedeli ako sa telo správa na podložke.

Pri dynamickejších cvičeniach (Ashtanga) potrebujete najmä protišmykovú podložku, ktorá zastabilizuje váš pohyb. Pri statickejších cvičeniach naopak povrch nie je až tak dôležitý, skôr oceníte mäkkosť. Pri horúcich typoch jogy je podložka vystavená oveľa väčšej vlhkosti ako obyčajne, preto odporúčame vybrať si podložku vhodnú presne na tieto typy cvičenia. Napríklad jutové alebo prírodné z kaučuku. Ideálne je však obstarať si vlastný uterák na podložku, ktorý väčšinu potu absorbuje a môže sa dať ľahko vyprať po cvičení. Dôležitou vlastnosťou je schopnosť podložky zadržať pot, čiže má vlastnosť uzatvorenej bunečnej štruktúry, vďaka čomu predĺžite aj životnosť podložky.

3. MIESTO NA CVIČENIE

Pri výbere podložky by ste mali zohľadniť aj to, kde budete najčastejšie cvičiť. Pre cvičenie jogy v domácom prostredí nemusíte riešiť hmotnosť, kľudne si doprajte poriadne vystuženú podložku. Kilo či dve navyše naopak pocítite, ak budete svoju jogamatku veľmi často prenášať. Do úvahy môžete zobrať ešte aj váhu samotnej tašky na jogu, ktorej hmotnosť opäť závisí od hmotnosti jogamatky. Ťažšie jogamatky si vyžadujú pevnejší materiál a tým pádom aj väčšiu vlastnú hmotnosť. Milovníci cestovania po svete, ktorí si radi zacvičia jogu pri východe slnka na pláži určite ocenia ultraľahké varianty podložiek, ktoré navyše nepridajú na hmotnosti kufra a môžu ušetriť miesto v batožine na extra pár šiat či topánok :) Za úvahu stojí aj kúpa druhej cestovateľskej jogamatky.

4. VÝBER MATERIÁLU

Milujete svoje zdravie aj našu matku Zem? Vyhnite sa podložkám vyrobeným z klasického PVC (Polyvinylchlorid – wiki), ktorý sa ešte stále používa najmä pri lacnejších variantách jogamatiek. Tieto podložky majú zlú reputáciu aj v joga centrách. Existujú štúdie aj o tom, že by mohli byť karcinogénne. Sú ťažko recyklovateľné a jediná možnosť je vyhodiť ich = pribúdanie zbytočného odpadu. Lídrom na trhu v ekologickej filozofii je spoločnosť Manduka, ktorá tento problém berie veľmi vážne a odráža sa to v samotných produktoch, ktorých základnou vlastnosťou je recyklovateľnosť.

5. PRÍRODA POD NOHAMI

V poslednej dobe mnoho jogínov a jogínok uprednostňuje podložky vyrobené z prírodnej gumy, kaučuku. Hlavným rozdielom medzi nimi a umelými typmi podložiek je, že tie umelé vám zabezpečia lepšiu stabilitu na podlahe (sú ideálne pre dynamické typy cvičení ako Ashtanga či Power Joga), avšak voči prírodným podložkám nedokážu tak absorbovať pot. V tomto prípade budete mať dosť často podložku nalepenú na tvári, takže nie je na škodu mať pod sebou niečo nezávadné :). Dokonca aj pri tejto výrobe dbá Manduka na to, aby chránili svetové prírodné dedičstvo a žiadna z podložiek nie je vyrobená z gumy z Amazonského pralesa. Tieto podložky sú vhodné pri Vinyasa, Jivamukti ako aj Ashtanga joge. Mierny kaučukový zápach je prirodzený, preto ak vám prekáža, porozhliadnite sa po podložke z juty či bavlny.

6. TEXTÚRA POVRCHU

Z hľadiska osobného komfortu môže záležať aj na type povrchu podložky. V zásade môžu byť dva druhy – drsnejšia alebo hladšia štruktúra. Počas náročných pozícií oceníte drsnejšiu štruktúru podložky, zatiaľ čo počas pomalších sekvencií a pohybov si vystačíte s hladkou štruktúrou. Hladšie jogamatky bývajú vyrobené najmä z PVC, viete však nájsť aj ich ekologické varianty.

7. DOPLNKY K PODLOŽKÁM

Ak budete svoju jogamatku často nosiť so sebou oplatí sa investovať aj do obalu, ktorý slúži nielen na jednoduchší prenos, no zároveň samotnú jogamatku chráni tiež voči počasiu. Na výber sú jednoduchšie otvorené držiaky na podložky alebo uzatvorené obaly. Pri celých obaloch opäť berte do úvahy hmotnosť a rozmery jogamatky, aby obaly pre jogamatku boli dostatočne veľké a zároveň udržali jej hmotnosť. S výberom správnej tašky a samozrejme aj jogamatky radi pomôžeme :)!

 

objednat-button-7-tipov

S cieľom poskytnúť vám najlepšie služby používame súbory cookie.